Okres ochrony gwarancyjnej zależy od woli gwaranta. Jeżeli go nie określił, przyjmuje się, że wynosi
2 lata – licząc od dnia, w którym wydano towar konsumentowi.
Jeżeli gwarant wymienił wadliwy towar na nowy lub dokonał istotnych napraw, termin gwarancji biegnie od nowa od chwili dostarczenia klientowi wymienionego lub naprawionego produktu. W przypadku wymiany pojedynczej części należącej do reklamowanego towaru czas gwarancji biegnie od nowa w odniesieniu do tej części, np. wymienionej karty graficznej w komputerze.
W innych przypadkach – np. gdy reklamacja w zakresie wymiany lub naprawy nie została uznana przez gwaranta albo konsument żądał od gwaranta działań innych niż wymiana i naprawa – okres trwania gwarancji wydłuża się o czas, przez który konsument nie mógł korzystać z towaru w związku ze złożoną reklamacją.
Przykład 1
Andrzej zareklamował zepsutą lodówkę z tytułu gwarancji z powodu niewielkich nieścisłości w utrzymywaniu temperatury. Przedsiębiorca po miesiącu odesłał naprawiony produkt, a jako przyczynę usterki wskazał uszkodzenie termostatu, który udało się naprawić bez wymiany. Gwarancja została przedłużona o miesiąc, czyli o okres, przez który lodówka znajdowała się w serwisie gwaranta w ramach rozpatrywania reklamacji.
Przykład 2
Andrzej zareklamował zepsutą lodówkę z tytułu gwarancji z powodu niewielkich nieścisłości w utrzymywaniu temperatury. Przedsiębiorca po miesiącu odesłał naprawiony produkt, a jako przyczynę usterki wskazał uszkodzenie termostatu, który został wymieniony w ramach gwarancji. Okres ochrony gwarancyjnej biegnie na nowo w odniesieniu do wymienionej części.
Podstawa prawna: art. 577 § 4 i 581 Kodeksu cywilnego